Je huis verkopen doe je niet iedere dag. Het verkopen van jouw huis begint dan ook altijd met een oriëntatiegesprek. Dit is uiteraard vrijblijvend. Samen kijken we naar het beste plan van aanpak. We kunnen je helpen met elk aspect dat komt kijken bij verkoop. Onze NVM- en registermakelaars begeleiden je in het gehele proces. Het voordeel is dat bij ons alles onder één dak te vinden is, waardoor we je van A tot Z kunnen bijstaan. Zo zijn onze makelaars ook gecertificeerde taxateurs en werken we nauw samen met een hypotheekadviseur.
De verkoop begint met het bepalen van de waarde van jouw woning. Is de vraagprijs bepaald, het energielabel aangevraagd en het huis verkoop klaar gemaakt? Dan is het tijd om je woning in de verkoop te zetten!
Als je overweegt je woning te verkopen, is het handig om de waarde te bepalen. Dit doen wij gratis voor je. Met een waardebepaling heb je een goed beeld van wat je woning ongeveer waard is. Daarnaast is dit natuurlijk ook handig voor het bepalen van het budget van je nieuwe woning.
Om precies te zijn, is een waardebepaling een door een gecertificeerde makelaar uitgevoerde berekening van de huidige verkoopwaarde van een woning. De waarde wordt bepaald door verschillende factoren. Wat deze factoren zijn, lees je hiernaast. Let op: een waardebepaling kan niet worden gebruikt bij het aanvragen van een hypotheek. Hiervoor is een taxatierapport nodig.
Wanneer de waarde van je woning bekend is en er dus een vraagprijs kan worden bepaald, helpen wij je graag verder met de verkoop van je woning. Als je ervoor kiest om je door ons te laten begeleiden, is de volgende stap het zetten van de puntjes op de i voor het huis in de verkoop gaat.
De eerste indruk is de belangrijkste. Daarom is een professionele fotoreportage van je huis erg belangrijk. Dit nemen wij volledig uit handen. Als dit klaar is, ontvang je een proefbrochure ter goedkeuring. In deze brochure krijgt jouw woning de aandacht die zij verdient. Is dit ook afgevinkt? Dan kan het bord in de tuin en starten we met het onder de aandacht brengen van jouw huis, zowel bij woningzoekenden in ons klantenbestand als online.
Hoe weet een makelaar precies wat een huis waard is? Welke factoren bepalen de waarde?
Locatie
Locatie is alles. Of nou ja, bijna alles. Waar een huis gelegen is, is heel belangrijk. Je kunt de locatie namelijk niet veranderen. De buurt, de voorzieningen zoals scholen en winkels, kindervriendelijk of juist niet, het zijn allesbepalende factoren voor de waarde van een huis.
Afmetingen binnen
Hoe meer bruikbare ruimte er binnen is, hoe meer een huis waard is. Een aanbouw of een bruikbare zolder zorgt bijvoorbeeld voor meer waarde.
Onderhoud
Hoe goed is een huis onderhouden? Kunnen nieuwe bewoners binnen afzienbare tijd kosten verwachten of is alles op en top bijgehouden?
Tuin
Een goed onderhouden tuin met voldoende privacy, het liefst op het Zuiden, draagt zeker bij aan de waarde van een huis. Of de grootte van een tuin veel invloed heeft, is afhankelijk van de doelgroep. Senioren zoeken bijvoorbeeld vaak juist minder werk in en om het huis.
Schuur/berging
Een bruikbare schuur of berging zorgt voor extra bergruimte. Dit is altijd positief.
Garage
Voor een garage geldt hetzelfde. Extra bergruimte en de mogelijkheid om je auto altijd te kunnen parkeren. Zeker in binnensteden is dit een enorme boost voor de waarde.
Bruikbare zolder met vaste trap
We vertelden hierboven al dat een bruikbare zolder gunstig is. Met bruikbaar bedoelen we met een vaste trap. Hier kan namelijk makkelijk een extra slaap- of werkkamer van worden gemaakt.
Dakkapel
Ook een dakkapel vergroot de bruikbare ruimte van de zolder.
Staat van de keuken en de badkamer
In welke staat verkeren de keuken en badkamer? Is dit helemaal op orde of moet de koper op korte termijn kosten maken?
Isolatie / energiezuinig
Goede isolatie zorgt voor minder energiekosten én draagt bij aan het wooncomfort. Beiden verhogen de waarde van een woning.
Dit zijn enkele voorbeelden van factoren die de waarde bepalen. Ook de huidige markt en actuele regelgeving bepalen voor een deel de waarde van een woning. Wil je precies weten wat jouw woning waard is? Neem dan contact op met De Rooy Makelaardij. Wij komen graag vrijblijvend bij je kijken.
Of het nu gaat om een stadsappartement, een eengezinswoning of een villa: het verkopen van je huis is altijd een spannende en misschien ook wel emotionele aangelegenheid. Waar moet je beginnen en hoe gaat alles verder in zijn werk? Dit leggen we je stap voor stap uit. Huis verkopen? De Rooy begeleidt je tijdens het gehele proces.
Mijn huis staat te koop. En nu?
De verkoop is officieel en het bord staat in de tuin. Je woning is door ons onder de aandacht gebracht bij woningzoekenden en op internet. Als je woning verkoopklaar is gemaakt, is het tijd voor de bezichtigingen. We kiezen er liever voor om een paar woningzoekenden die echt matchen bij jouw huis te laten bezichtigen dan dat we kiezen voor grote aantallen. Kwaliteit boven kwantiteit. Wij nemen je de bezichtiging uit handen. In de regel laten potentiële kopers namelijk niet snel het achterste van hun tong zien in de aanwezigheid van de verkoper. We stellen je natuurlijk wel op de hoogte over wanneer de bezichtigingen plaatsvinden en we informeren je over het verloop hiervan.
Iemand heeft een bod op mijn huis gedaan. Wat is het verdere verloop?
De bezichtigingen gingen goed. Een kandidaat is geïnteresseerd en heeft zelfs een bod uitgebracht. Wij bespreken deze bieding uitgebreid met je en geven een advies. Namens jou geven wij vervolgens een reactie aan de potentiële koper. Tijdens de verdere onderhandelingen houden we nauw contact. We zijn altijd goed bereikbaar, omdat we begrijpen dat de spanning flink kan oplopen gedurende de onderhandelingen.
Het koopcontract
Gefeliciteerd! Het bod is geaccepteerd. De koopovereenkomst wordt door ons opgemaakt. Hierin staan alle afspraken die in overleg tussen de koper en verkoper zijn gemaakt. Het liefst wil je zo snel mogelijk tekenen, maar mogelijk zorgt de vaktaal af en toe voor vraagtekens. Wij helpen je hiermee en zorgen ervoor dat je alles tot in de puntjes begrijpt.
De overdracht
De financiering van de koper is rond. Voor je het weet is het de dag van de overdracht. Vlak voor de overdracht controleert de koper of de woning wordt overgedragen volgens afspraak. Hierna ga je samen met de koper naar de notaris om de akte van levering te tekenen. Als dit is afgerond, is het tijd voor het overdragen van de sleutels.